Seniorernas Matchspel / Stege 2024

Liksom förra året kommer vi i år att arrangera en dubbel ”matchspelsserie” dvs vinnarna i första
omgången fortsätter sin stege som A-sida medan förlorar startar en ny stege som B-sida.

Damer spelar från Tee 45 alternativt Tee 49
Herrar spelar Tee 53.  Herrar + 75 kan alternativt välja Tee 49.

Vinnarna i andra omgången fortsätter tävlingen enligt stegen medan förlorarna är utslagna.

Tävlingen spelas separat och det är upp till deltagarna att komma överens om lämplig matchdag samt boka tid i GIT-systemet.

Varje tävlingsomgång måste avslutas inom stipulerad tidsperiod.

Första omgången färdigspelad den 9 juni.
Andra omgången färdigspelad den 7 juli.
Tredje omgången / kvartsfinal färdigspelad den 4 augusti
Fjärde omgången / semifinal färdigspelad den 25 augusti.
Femte omgången / final färdigspelad den 2 oktober.

Om en match inte är avgjord inom angivet datum kommer tävlingsledningen att lotta fram en vinnare.

Efter avslutad match, skrivs resultatet upp på matchschemat som finns på seniorernas anslagstavla på klubbhuset.

Anmälan görs i Min Golf / Tävlingar / Stenungsund Golfklubb / 12 maj / Seniortävling / Matchspel / Stege. Senast den 11 maj.

Spelplanen för första omgången publiceras senast den 14 maj på Seniorernas hemsida under flik Matchspel.

Startavgift 50:- inbetalas via Swishas till Per Forsström 0707 284701 senast den 14 maj.

Max deltagarantal: 32

Varmt välkomna med er anmälan.

Ansvariga tävlingsledare är:
Per Freij                              Tel. 0735 411656               per.freij@icloud.com
och
Per Forsström                     Tel.  0707 284701              per.a.forsstrom@gmail.com

Allmänt om Matchspel

I denna spelform spelas match över 18 hål i enlighet med reglerna för Matchspel.

Notera att ett brott mot en regel i Matchspel oftast innebär förlust av hålet, såvida reglerna inte föreskrivit annat. ( I slagspel ger ju regelbrott pliktslag.)

Matchspel räknas ej som hcp-grundande runda. Fullt spelhandicap gäller och spelaren med det högre handicapet får tillgodoräkna sig hela skillnaden mellan spelarnas erhållna slag. Dessa tas ut efter banans indexering som finns på scorekortet.

Exempel: Om skillnaden i erhållna slag mellan spelarna är tre slag.

Spelaren med det högre hcp får 1 extraslag på vart av banans 3 svåraste hål (index 1, 2 och 3).

I Matchspel går spelet ut på att vinna hål. Ett hål vinns av den som hålar ut på lägst antal nettoslag. Ett hål delas om båda sidor hålar ut på samma antal nettoslag.

Har spelare A vunnit dom två första hålen är ställningen 2 upp till spelare A. Om spelare B vinner tredje hålet reduceras ställningen till 1 upp för spelare A. Delat hål påverkar inte ställningen.

En match är vunnen när den ena sidan är fler antal hål upp än vad det återstår hål att spela. Om t. ex. spelare A är 3 upp när det återstår två hål att spela så har han vunnit matchen som skrivs 3/2. Om resultatet i lika efter 18 hål, fortsätter spelet på hål 1., 2., osv tills någon vinner ett hål och matchen.

I matchspel kan man skänka puttar, skänka slag, skänka hål och även skänka match.

En skänkning kan inte avböjas, eller tas tillbaka. Läs mer i regelboken.

Seniorkommittén 2024

_______________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________